سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنتی اسکالانت و مواد شیمیایی تصفیه آب

این وبلاگ عمدتا در زمینه مواد شیمیایی تصفیه اب و پساب است.
نظر

شاید تابحال فکر می کردید فقط آبهای شیرین و شور در طبیعت وجود دارد. ولی در این مقاله مختصر و مفید، با مورد دیگری به نام آب لب شور و برخی مشخصات آن آشنا خواهید شد.

 

آب لب شور چیست؟

وقتی لب دریا هستید، چه نوع آبی را مشاهده می کنید؟ حالا فرض کنید اطراف یک دریاچه هستید، در این صورت چه نوع آبی در دسترس است؟ آب شیرین. در صورتی که شرایط جغرافیایی اینگونه زمینه را مهیا کند که آبهای شیرین به آب دریا بپیوندند،  چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مشخص است در این صورت آبی که حاصل از این اختلاط است، همان آب لب شور نامیده می شود. تعریف دقیق این نوع از آب بدین شرح است: "آبی که از آب شیرین شوری بیشتری دارد ولی از آب دریا، شوری آن کمتر است."

 

میزان شوری آب لب شور

آیا می دانید تحت چه شرایطی می گوییم این آب، آب لب شور است و نه آب دریا؟ چگونه می توان تشخیص داد؟

 

هیچ معیار دقیق جهانی برای این امر تعیین نشده که مشخص سازد چه میزان نمک باید داخل آب باشد تا آب لب شور داشته باشیم اما عموماً یک گستره مشخص قراردادی میزان شوری وجود دارد: چیزی شبیه میزان شکری که باید داخل آب مورد استفاده مرغ مگس خوار باشد. میزان شوری به شما نشان می دهد چه اندازه نمک در یک حجم مشخص مایع قرار دارد و معمولاً با واحد ppt یا ppm بیان می شود. یک ppt بیان می کند که بازای هر 1000 اونس از آب یک اونس نمک وجود دارد. در آب شیرین، که 20 درصد شکر داشته باشد و 80 درصد آب باشد، این معیار معادل 200 ppt از شکر می باشد. این معیار توسط شخصی به نام Daniel Hillel مشخص گردید. بر اساس این معیار، آب لب شور چیزی بین 0.5 تا 2 ppt از نمک محلول در خود دارد. آب شیرین چیزی کمتر از 0.5 ppt از نمک محلول داشته و این مقیاس برای آب دریا، بیش از 2 ppt می باشد.